Egyéni oktatás | Motor bérlés | Csoportos oktatás | Nagypályás oktatás | Elérhetőség | GYEREKMOTOROS ISKOLA

Oktatás bemutatása
A pályamotorozás oktatásával 2009-ben kezdtem el foglalkozni. A saját sportsikereim alapján mertem belevágni, hogy más embereknek adjak hasznos, jó tanácsokat. Az oktatás, mint a nevében is benne van, a pályamotorozásról szól. Külön kell választani a vezetéstechnikai tréningektől. Azok inkább a városban való hirtelen irányváltást, kis helyen forgolódást mutatják be és sok esetben a pályamotorozásnál pont az ellenkezőjét kell csinálni a motoron. Ezt a testtartást viszont tudod alkalmazni egy túrán, pályán, illetve már városban is egy nagyobb ívű kanyarban.

Az alapoktól kezdve (helyes üléstartás, fejtartás, lábtartás), az egészen apró fortélyokig segítek, hogy a helyes mozgást tudjad begyakorolni és használni. Egy-két alkalommal nem lehet megváltani a világot, de ha a tanultakat gyakorlod is, akkor sokkal jobban fogod magad érezni motorodon és sokkal biztonságosabban fogod magad mögé tudni a kilométereket. Fél nap alatt nem lehet mindent megtanulni, de ha a célod az, hogy jobban belemerülj a pályamotorozásba, faragj a másodperceidből lefelé, akkor szívesen segítek abban is.

Az oktatásaimat többféle módon lehet igénybe venni. Természetesen itt is, mint mindenhol, akár csak egy normál edzés a teremben, vagy egy nyelvóra, lehetőség van egyéni, "privát" oktatásra, vagy nagyobb létszámú csoportos oktatásra.
Lehetőség van fél napos gyakorlásra, vagy egész napos motorozásra is. Egy fél napos motorozás bőven elegendő tud lenni mindenkinek, főleg ha a nyári melegben az extrémebb kánikulai napokon ülünk a motorra és mindezt csak fokozza, ha a pályamotorozás fortélyait igyekszünk elsajátítani, hiszen ilyenkor folyamatos mozgás és koncentráció szükséges a motoron. Az ilyen napokat a strandon is nehéz elviselni, nemhogy védőruházatba öltözve mindent helyesen gyakorolni az aszfaltcsíkon. Ebből adódik, hogy a védőruházat használata kötelező! Többféle védőruházat létezik, ami pályától és rendezvénytől függ, hogy hol mit követelnek meg.



Egyéni "privát" oktatásnak nevezhető az abszolút egy személyes oktatás, illetve még ide sorolom a kettő fővel tartott motorozást. Nagyon maximum három fő, de ez már csak kivételes esetekben, illetve ha barátok állnak össze és ők megbeszélik egymás között. Egyéni oktatásra a fél napos időtartamot javaslom. Egy aktívan pályán motorozónak is elég lehet egy kisebb pályán eltöltött fél nap. Viszont ha ezt egy pályán keveset, vagy még soha nem járt motoros aktívan végigcsinálja, akkor nagyon kellemes fáradtság lesz a nap végére, a másnapi lépcsőzés pedig kimondottan nehézkesen fog menni.

Ennek a típusú oktatásnak a sajátosságai:

- Az időpont megbeszélése közös egyeztetéssel történik.
- A helyszín kiválasztása közös egyeztetéssel történik (Kakucs, Euroring).
- A menetek, illetve a közte lévő pihenők rugalmasabb beosztása.
- Személyesebb foglalkozás, több figyelem jut a gyakorolni vágyó motorosra.
- Negatívum, kicsit magasabb költségek.

Ha ez az opció a szimpatikus, akkor a menet a következő:

1. Telefonon, vagy e-mail-en felveszed velem a kapcsolatot.
2. Átbeszéljük, hogy tudásodnak, motorodnak, melyik pálya a megfelelő.
3. Megnézzük a kiválasztott pálya menetrendjét, hogy mikor lehet motorozni rajta.
4. A motoros napokból válogatva keresünk egy mindkettőnknek megfelelő napot.
5. A pályán találkozunk és kezdődhet az "önfeledt" motorozás, ami egyben tanulás is!




A kisebb pályákon, de leginkább a kakucsi pályán van lehetőség motoroznod akkor is, ha éppen nincs motorod, vagy ha van, de nem szeretnéd pályára vinni a szépen, becsben tartott utcai vasadat. A kis pályának megfelelő teljesítményű és adottságú motorral van lehetőséged gyakorolni. A Yamaha YZF-R125 típusú motorkerékpár teljesen ideális az 1 km hosszú kakucsi pályán, hogy a pályamotoros hajlamaidat kiéljed, vagy csak éppen meg tanuljál biztonságosabban motorozni anélkül, hogy a nagy 1000 ccm-es motoroddal kelljen birkózni a kisebb pályán.

- Ideális akár rutinos, akár kezdő férfiaknak, vagy akár hölgyeknek is.
- Ülésmagassága kb. mint egy 600-as sportmotoré.
- A kis köbcentinek, meg a pályaidomoknak köszönhetően, súlya viszont jóval kevesebb a nagy motoroknál.
- Pályagumival, pályaidommal felszerelve.
- Keskenyebb slick gumijának és a könnyebb súlyának köszönhetően sokkal könnyebb a kanyarokba befordítani, irányítani.
- 15 lóereje nem vág földhöz és nem az egykerekezést fogod gyakorolni, de ebből adódóan bátran gyakorolhatod a gázadást, kigyorsítást.
- Jogosítvány nem szükséges hozzá, hiszen zárt pályán lehet vele csak közlekedni.
- Gyorsan elsajátítható vele a lendületes motorozás.





A csoportos oktatás a nevéből adódóan nem 1-2 főnek tartott oktatást jelent, hanem 6-10 motorossal foglalkozom egyszerre. Erre az opcióra az Euroingen van lehetőség. Euroringgel megegyezve, évek óta jól működik a pálya által szervezett csoportos, egész napos oktatás.
Az oktatásaim akár egyéni, akár csoportos, hasonló szisztémában zajlanak, ugyanazt az információt átadom mindkét esetben.
Ennek a típusú oktatásnak, az időpontja mindig egy hónapra előre van kijelölve. Minimum 6 fő szükséges hozzá, maximum 10 fő lehet rajta. Azoknak tudom leginkább ajánlani, akik egy kicsit nagyobb pályán szeretnének sokat motorozni egy nap alatt. Kapnak útmutatást is hozzá, de több emberre osztódik a figyelem. A már stabilan motorozó, de pálya viszonyok között kevésbé jártas motorosoknak ajánlom.

Előnyök

- Kedvezőbb ár.
- Csak azok tartózkodnak a pályán, akik az oktatáson részt vesznek.
- Sok motorozási lehetőség, egész napos program.

Hátrányok

- Kevesebb együtt motorozás az oktatóval.
- Pici alkalmazkodás a többiekhez. (Azért nincs össze láncolva senki senkivel)
- Fix időpont, nincs variálási lehetőség.

Az ilyen oktatási napokra az Euroring elérhetőségein kell jelentkezni. www.euroring.hu



A nagypályás oktatásra a Phoenix nap keretein belül van lehetőség. A Phoenix nap egy magyar szervezésű, évek óta működő, nagyon jó hangulatú motoros rendezvény. A Pannónia ring ad leginkább otthont ezeknek a motoros napoknak, ám 2016-ban először egy alkalommal a Hungaroringen is kipróbálhattuk magunkat ennek a napnak a keretein belül.

Ezeken a napokon 3 csoportra vannak osztva a motorosok. "Lassú", "Közepes" és "Gyors" csoportba lehet regisztrálni. Mindenkinek a saját körideje dönti el, hogy melyik csoportba fog tartozni. Aki először jár a pályán, az általában a kezdő csoportba kezd, ha az túl lassú neki, akkor természetesen lehet csoportot váltani, de ezt kizárólag a szervezővel egyeztetve.

Az oktatásaim a "Lassú", illetve a "Közepes" csoportba történnek. Ezeken a napokon maximum 4 fővel foglalkozom, ami ideális esetben 2-2 fő a két csoportban. Ha nem pont így alakul, akkor sincs tragédia, de ezt nagyjából sikerül tartani az eddigi tapasztalatok alapján.
Ez a nagypályás oktatás már nem kimondottan az alap dolgok elemezgetéséről szól. Ezt azoknak javaslom, akik már jártak pályán, (nem feltétlenül a Pannónia ringen) és inkább a nagypálya lendületére kíváncsiak, a nagypálya íveire, féktávjaira. Aki már többször járt akár a Pannónia ringen, annak sem egyszerű a helyes ív megválasztása, a távolságok felmérése, a pálya kihasználása. Ezekben a dolgokban tudok itt inkább segíteni.
Elég pörgős napok, azzal hogy egyszerre csak két fővel legyek a pályán, nekem 2 csoportban kell mennem. Mivel 20 perces egy csoport, így én óránként 40 percet pályán töltök, ami azt jelenti, hogy 20 percünk marad a pályán látottak átbeszélésére. Ez elegendő, ha nem feltétlenül ott kell kezdeni, hogy hol a fék, meg a gáz.

Javaslatom, hogy ha bizonytalannak érzed magad, akkor első körben egy kispályás oktatáson találkozzunk, ott nyugodtabban van időd betanulni az alap dolgokat, és mikor a nagypályára érsz, akkor már "csak" a nagypálya sajátosságaira, a sebességre kell figyelned.
Még egy opció, ha mégis a Pannónia ringen szeretnéd kezdeni a pályamotorozást. A legtöbb nyári Phoenix napot megelőző este (16-20-ig) a szervező tart egy kezdő oktatást. Itt sem a pontos üléspozíció begyakorlásán és elmagyarázásán van a hangsúly, de az első két órában, elméletben felkészítenek a pálya sajátosságaira, a pályázás alapjaira. Majd a második két órában 2-4 fős csoportban rutinos motoros felvezetésével a tempót egységesen diktálva, előzés nélkül kipróbálhatod a pályát és rögzítheted az íveket, a kanyarokat, a féktávokat. Nagy segítség lehet ez akkor is, ha már kispályán rendszeresen motoroztál, mert teljesen mások a távolságok, a sebességek. Egy kis pályán (Pl. Kakucs) egy 600-as motorral, ha már rutinosabb vagy, akkor kb. 120 és 40 km/h között mozog a sebesség. Közepes pályán, (Euro ring) ez kb. 160 és 50 km/h között van, de egy nagy pályán, ha nem akarsz nagyon kilógni a sorból, akkor ez 240-80 km/h között lehet. Meglepő tud lenni, amikor első körben valaki 150-el megy az egyenesbe, amikor már úgy érzi, közeledik a kanyarhoz és elzuhan mellette valaki 210-el, aki már ismeri a pályát, mert ott még bőven lehet húzni. Természetesen ez nem törvényszerű, meg van erre is azért megoldás az elején, tehát megijedni nem kell! De, ha megoldható, javaslom az első nagypályázás előtt ezt az opciót.

Esti kezdő oktatásra jelentkezni a szervezőnél: www.palyamotorozas.hu

A Phoenix napos, max. 4 fős oktatásra pedig vagy nálam, vagy szintén lehet a szervezőnél.




Telefon: +36 70 533 10 82

E-mail: chrobakjanos@gmail.com